BTW aangifte doen in Duitsland

Wij willen onze haakboeken verkopen in Duitsland via Amazon. Levering vanuit magazijn Amazon Duitsland naar afnemers in Duitsland. Ik zou daar een BTW (MWST) nummer in Duitsland voor aan moeten vragen en aangifte moeten doen. Hoe gaat dat in zijn werk en wat komt daar bij kijken (ook kosten). Wie kan mij daarbij helpen?

A.T. te Veghel.

Speciaal voor websites is de Belastingdienst in 2015 MOSS gestart (Mini One Stop Shop). Deze dienst werd wenselijk sinds bij afstandsverkoop (bijvoorbeeld via een webshop) per 1 januari 2015 de plaats van aflevering doorslaggevend is voor de heffing van BTW. Voorheen was de plaats van vestiging van de verkoper doorslaggevend.

Voordelen van MOSS

Met MOSS kunt u via de Nederlandse Belastingdienst de BTW afdragen over omzet van leveringen aan (B2C) klanten in Duitsland en andere EU landen buiten Nederland. Voordeel is dat u niet in ieder land een apart BTW nummer hoeft aan te vragen, en niet in een groot aantal landen betalingen voor BTW hoeft te doen.

Eigen nummer voor BTW in Duitsland blijft mogelijk

Het blijft echter mogelijk om in ieder land (zoals bij u in Duitsland) een eigen BTW nummer te hebben. Een van de voordelen is dat het eenvoudiger is om de in Duitsland betaalde voorheffing te verrekenen: de BTW terug te vragen die u betaalt op in Duitsland gemaakte kosten, bijvoorbeeld als u aan beurzen deelneemt.

Soms beter BTW aangeven in Duitsland

Zelf heb ik een bedrijf dat apparatuur verkoopt in Duitsland. Een eigen BTW nummer aanvragen bleek de enige manier om BTW terug te krijgen die was betaald op kosten van gereedschappen die werden gebruikt voor productie van onderdelen in Duitsland. De procedure om zo ver te komen was leerzaam, en een gevolg is dat ik inmiddels beschik over ruime kennis en routine om u goed te helpen bij het aangeven van BTW in Duitsland.

Mijn kantoor hanteert voor aangiften BTW een vast tarief per aangifte, waar u uitsluitend een toeslag op betaalt indien u niet tijdig de vooraf gespecificeerde informatie aanlevert.

Jeroen van Rossum, 27 januari 2015.

 

Duidelijk mag zijn dat de materie complex is. Mijn uitleg is bedoeld om duidelijk te maken dat een reeks omstandigheden relevant is, en om aan te geven op welke bedragen belasting u ongeveer mag rekenen. Uw individuele omstandigheden zijn echter relevant. Als u het echt goed geregeld wilt hebben en u echt wilt weten hoe het zit, kan een betaald adviesgesprek zinvol zijn. Een adviseur is in staat om het verschil tussen uitleg en procedurele regels uit te filteren, en rekening te houden met individuele omstandigheden.
In communicatie met de Belastingdienst weet een professional dit zo te verwoorden dat het voor de Belastingdienst herkenbaar is; voor een particulier is het geen schande als dat niet lukt, maar de consequentie van bezuinigen op professionele begeleiding.