BTW betalen op in BelgiŽ verkocht eBook

Moet ik als Nederlandse ondernemer wel of niet (Nederlandse) BTW factureren als ik een eBook of website lever aan een klant in BelgiŽ?

Het is relevant om eerst te bepalen wat u precies levert, welke werkzaamheden u (of uw personeel) persoonlijk uitvoert nadat de order is geplaatst.

Wanneer wordt het eBook geschreven?

Als je een eBook verkoopt, zal de eenmaal geschreven inhoud niet voor iedere klant individueel worden samengesteld. Dat boek verandert niet. Zelfs indien de naam van de lezer wordt gebruikt als naam van een van de hoofdpersonen uit het boek, kan dit in een geautomatiseerd proces worden uitgevoerd. Ook kan een selectie van opgenomen hoofdstukken geautomatiseerd worden uitgevoerd (bijvoorbeeld afhankelijk van de stad waarin iemand woont, een door de klant opgegeven inkomen of burgerlijke staat, het aantal kinderen van de klant). In al deze gevallen is sprake van elektronische dienstverlening.

Stelt u de inhoud van uw eBook handmatig samen op basis van informatie die u kreeg van de klant, dan kunt u natuurlijk motiveren dat sprake is van persoonlijke dienstverlening.

Welke werkzaamheden voert u uit aan de website?

Voor het beheer van een webside kan dat geheel anders liggen dan bij een eBook. Kan, want als die website volgens vaste sjablonen is samengesteld door de klant zelf, dan voert de leverancier daar geen eigen werkzaamheden aan uit (uitsluitend zijn de sjablonen een keer samengesteld).

Voert de leverancier daadwerkelijke werkzaamheden uit aan de specifieke website van de opdrachtgever, nadat de opdracht is verstrekt, dan is sprake van persoonlijke dienstverlening. Die dienstverlening wordt geacht te worden geleverd op de de plaats waar de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Welke BTW is van toepassing?

Levert u een persoonlijke dienst, en werkt u in de regel vanuit uw kantoor in Nederland (dus u werkt u in Nederland) dan levert u in Nederland. De Nederlandse BTW is dan van toepassing.

Levert u elektronische diensten, dan moet u de BTW factureren van het land waar de levering plaats vond. Bij persoonlijke diensten is dat Nederland, indien u werkt in Nederland. Bij elektronische diensten is dat het land waar de klant gevestigd is, BelgiŽ. Is uw Belgische klant geen ondernemer maar particulier, dan geeft u uw Belgische BTW aan via MOSS.

Aan ondernemers met een geldig BTW nummer uit een ander land (met VIES te controleren) hoeft u geen BTW in rekening te brengen, omdat deze†als ICP levering kan worden gefactureerd. Realiseert u zich wel dat dit flink veel extra werkzaamheden met zich meebrengt (controle VIES en aangifte ICP onder vermelding van BTW nummer klant).

Extra administratiekosten

Leveren in een ander land binnen de EU brengt extra administratieve kosten met zich mee. Bij afdracht via MOSS zijn die kosten te overzien en gebonden aan de (extra) markt waar u aan verdient. Maar bij levering als ICP (intra communautaire prestatie) maakt u ook extra kosten die gebonden zijn aan de individuele levering. Die zou ik willen doorberekenen aan de klant.

Zelf heb ik nog geen Europese regelgeving gevonden die volstrekt helder is over de vraag of je die extra administratiekosten in rekening mag brengen. Er is wel een verbod om prijzen afhankelijk te maken van het land waarin een klant is gevestigd, maar dit verbod geldt niet als er goede redenen (zoals verzendkosten) voor prijsdifferentiatie zijn. Als kleine ondernemer kunt u denk ik echter geloofwaardig maken dat u gediscrimineerd wordt ten opzichte van grote ondernemingen, indien het u verboden wordt de additionele administratiekosten door te berekenen.

© Jeroen van Rossum, 8 januari 2015.

 

Duidelijk mag zijn dat de materie complex is. Mijn uitleg is bedoeld om duidelijk te maken dat een reeks omstandigheden relevant is, en om aan te geven op welke bedragen belasting u ongeveer mag rekenen. Uw individuele omstandigheden zijn echter relevant. Als u het echt goed geregeld wilt hebben en u echt wilt weten hoe het zit, kan een betaald adviesgesprek zinvol zijn. Een adviseur is in staat om het verschil tussen uitleg en procedurele regels uit te filteren, en rekening te houden met individuele omstandigheden.
In communicatie met de Belastingdienst weet een professional dit zo te verwoorden dat het voor de Belastingdienst herkenbaar is; voor een particulier is het geen schande als dat niet lukt, maar de consequentie van bezuinigen op professionele begeleiding.